středa 16. března 2016

A cvičíš taky? - 1. část

Ano, cvičím! Kdo chce vidět větší změnu, tak by mu mělo být jasno, že pohyb je potřeba. Sice strava je základem úspěchu a pomůže vám k tomu, abyste se cítili jak fyzicky, tak i psychické lépe. Budete vyrovnanější a spokojenější, ale s vaší postavou to až tolik neudělá. Nejsem žádný odborník, jak vám budu připomínat radši v každém článku, abych pak nebyla osočována za pouhé mé názory. Tohle jsou základní fakta. A teď už je nejvyšší čas na to se přesunout k jádru věci. 




V první řadě bych chtěla zmínit, že pokud zrovna začínáte, nebo chcete začít, v žádném případě nespočívá všechen úspěch ve fitku.
Základní věcí o které jsem se již zmiňovala několikrát a hlavně tady, je strava. Když máte zmáknutou stravu a chcete dosáhnout větších výsledků, než je vyrovnaná psychika a nějaký malý úbytek váhy, musíte se hýbat. Protože přece jenom požíváním spousty zdravého jídla ničemu také nepomůžete a už vůbec nezhubnete a ani náhodou si nevytvarujete postavu. Jsou tedy dva cíle, kterých chceme dosáhnout - zhubnout nebo vytvarovat postavu. A jsou tu dvě varianty, jak to zvládnout - kardio a silový trénink. I když byste řekli, že jsou to úplné protiklady, není to tak. Obě věci jdou spolu ruku v ruce a musíte si je umět správně přiřadit k vašim cílům. Chcete-li zhubnout, samotný silový trénink vám nepomůže tak, jako kardio (zejména pokud máte nadváhu). A  chcete-li tvarovat, přehnané kardio z vás udělá kostru, na které jen visí kůže a žádná kulaťoučká prdelka pak nebude. 

Ideální je to kombinovat.



Abych vám dala příklad, tak se vám svěřím, jak to probíhalo u mě. Nebudu to psát úplně od začátku, zmiňovala jsem to asi v úplně prvním článku tadyPrvní má myšlenka byla - zadek! Jenže nemůžete makat jen na jedné partii, to není dobře a vaše tělo by bylo nesymetrické (představte si kulturistu, který dělá jen ruce). Já osobně nesnáším kardio. Pořád se mu vyhýbám, ale musím zdůraznit, že se pouze odmítám mučit doma v pokoji na malém plácku u nějakých třiceti minutových videí, kde skáčete jumping jacks a akorát vám s tím vším zhubnou i prsa, což já osobně sakra nechci. Doufám, že mě za to neodsoudíte, ale můj názor je takový, že by si každý měl najít svůj způsob. Jestli chcete něco dělat a uspět, musíte udělat kompromis. Něco budete nuceni přetrpět a zbytek, si přizpůsobíte. Například já dělám kardio tímto způsobem - snažím se častěji chodit na dlouhé procházky s naším hafanem a jelikož shodou okolností nejsem talent ani na běh, přidala jsem k rychlo-chůzi trekingové hole a snažím se vážně při procházce makat. Mně to stačí, protože já se nesnažím zhubnout, ale tvarovat. Jsem si vědoma, že ten pohyb je nutný, ale nepotřebuju ho víc. Samozřejmě v létě se situace mění - kolo, brusle, plavání. Já osobně prostě na tento způsob pohybu moc nejsem, ale posilování? To by mi šlo. Navíc, když posilujete a zvyšuje se vám procento svalové hmoty v těle, máte i rychlejší spalování, ale samozřejmě kardiu se to nevyrovná.




Do fitka nechodím, i když bych chtěla. Zatím jsem neměla odvahu tam jít, takže čekám, až se tam dokopeme s přítelem, protože potřebuji ukázat, co a jak používat. Já osobně příznivce posiloven jsem, ale ne každý to podporuje. Hlavně některým lidem dělá problém cvičit mezi lidmi. Takže až se tam časem dostanu, napíšu vám určitě článek - mé první fitko. ALE není to základ úspěchu. Cvičit se dá doma, v létě i venku. Já jsem vybavena pouze karimatkou, švihadlem, jedno-kilovými ručkami a to je vše. A vystačím si. 
Na zpevnění těla vám stačí jednoduché cviky, které budete třeba dělat na série a na jednotlivé partie, je občas změníte a budete postupně přidávat opakování, či série. Na stejný druh zátěži si svaly rychle zvykají, proto je musíme neustále překvapovat. Jelikož mám možnost "chodit do posilovny" u přítele, tak co se týče mého pozadí, cvičím, když mám tu možnost, s váhami. Dělám dřepy s 40 kg a výpady 20 kg. Pravda je taková, že je to intenzivnější a vidíte rychleji výsledky. Nejsem ale zastánce, proteinů, anabolik a už vůbec ne steroidů. Tím nechci zase říct, že jsou proteiny špatné (i když steroidy a asi i anabolika jsou), jen prostě nějak nemám chuť moc nabírat na svalové hmotě. Jen tak přiměřeně, abych stále vypadala žensky. Asi bych si protein v šejkru udělala jen výjimečně, ale při použití jako sladidlo jsem pro.


Vůbec mě nenapadlo, že kdybych napsala jeden článek, místo více částí, že by to byla tak dlouhá zpověď, že by i kněz usnul nudou. Chtěla jsem se dostat až k samotným cvikům, které dělám, ale to si nechám až na druhou část. Myslím, že napíšu i něco co se týče mých názorů na fitka (a možná už bych s tím mohla mít i nějakou zkušenost), ale to všechno se uvidí.


Pro dnešek tedy dost teorie a keců a příště k praxi a typům. 





Vaše ukecaná
post signature

4 komentáře:

  1. Suprově napsané :) hlavně se mi líbí, že se snažíš si vymyslet různé způsoby, jak se k něčemu dokopat- to kardio s hafíkem :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc. :)
      Já si právě myslím, že to přesně o tom je a ne když něco nejde, tak se přestat snažit. :D :)

      Vymazat
  2. Do fitka jsem pravidelně chodila minulý rok v Německu a bylo to super :) Teď cvičím denně cardio doma, protože mám nějak málo času a vyhovuje mi spíš to, že si zacvičím ať je šest hodin nebo osm... Ale určitě bych se třeba přes prázdniny fitku nebránila, ale to už bude počasí na běhání (které třeba já zase miluju ♥), in-line brusle a taaak ☺ Tak uvidíme :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo?:) Tak to je super, já se právě na to chystám. :)
      To já mám někdy taky problém s tím, že se ke cvičení dostanu až dlouho, takže se musím hafíkovi nějak přizpůsobit a jít hned, co přijedu. Já se na to léto už táák těším. Taky na brusle, plavání, kolo a tak.. Třeba se občas přemluvím i k tomu běhu. :D :)

      Vymazat

Každý komentář potěší, děkuji. :)