pátek 11. března 2016

Jak (začít) jíst zdravě

Hned jako první věc, bych chtěla zmínit, že nejsem žádný odborník na zdravou stravu. Všechno o čem píšu, soudím z mých zkušeností a pohledů na věc. Ta "odbornost" teprve přijde, jelikož jsem si k svátku objednala onu populární knížku Co vám výživový poradci neříkají? (Protože to nevědí).
Jak už jste se mohli dočíst v mém prvním článku, začátky jsou těžké, ale dají se zvládnout. Chce to najít si nějakou taktiku a postupně omezovat nezdravá jídla a měnit je ve zdravou podobu. Mám také pro vás pár typů na "začátečnická" jídla, která jsou snadná na přípravu a zdravá.




A jak jsem začínala já? Má prvotní myšlenka byla, že přestanu jíst sladké. Což pro mě bylo celkem těžké, protože jsem byla zvyklá skoro každodenně přijímat aspoň nějakou drobnou sladkůstku. Základní pravidlo bylo - po obědě nepůjdu do obchodu a nekoupím si sušenku. Druhé pravidlo - když budu mít na něco chuť, nebudu šounit ve skříňce se sladkostmi. Dám si radši banán, že jo. Ale nemůžete také těch banánu sníst tucet. Vyřadit to úplně ze dne na den se mi nepovedlo. Myslím si, že to ani není dobré, protože pak vás chytne taková mlsná, že splácáte všechno, na co přijdete. Postupně jsem to všechno omezovala a po týdnu jsem už nejedla sladké vůbec. Následně to takhle pokračovalo se smaženým jídlem, hranolky a podobnými věcmi. Celkově nulový "dobrovolný" (nebo jak to nazvat) příjem cukru pro mě skončil. Kopačky jsem dala i pečivu a celkově mouce. Přestože jsem to neměla v úmyslu, začala jsem si mouku nahrazovat rozemletými vločkami (přece nebudu kupovat špaldovou, nebo celozrnnou za třicet kaček!).



Hlavní věcí, dle mého názoru, je mít někoho, kdo vás podpoří a "pohlídá". Komu řeknete: "Prosím tě, vyraž mi tu sušenku z ruky, jestli jí někdy budu mít." A on to vážně udělá. Přestože bude vědět, že na něj budete třeba, tak vám tím pomůže. A vy sami si to později uvědomíte a poděkujete mu. Někdo, kdo vám furt bude říkat: "To je v pořádku, jen si dej." A nakonec to bude ještě horší a horší, vám je k ničemu. Samozřejmě, že jednou za čas to v pořádku je, ale ne zrovna, když se jeden večer rozhodnete začít a druhý den půjdete na oběd do fastfoodu. A navíc, podvádíte tím sami sebe.
Abych nezapomněla, tak poměrně důležitou věcí je voda. Respektive pitný režim. S tím souvisí zejména ta voda, či neslazené čaje. Moc si nepomůžete tím, že budete pít tři litry denně coca coly. Musela jsem si zvyknout na neslazené kafe, což pro mě tak těžké nebylo, ale i čaje. Už vůbec nepiju colu. limonády, šťávu (tu už několik let), džusy a všechny ty slazený odpady, které vás rozežírají zevnitř a ničí zuby. A asi bych tohle neměla zmiňovat (jelikož nejsem ještě plnoletá), ale za alkoholem jsem udělala jednu velkou tlustou čáru. Nikdy to nebylo tak, že bych se každý víkend někdy opíjela, ale prostě teď to nechci vidět vůbec. Zaprvé je mi pak špatně a zadruhé jsou to kalorické bomby jako prase.


A jak vypadá můj jídelníček? Jak jen chci. Mojí zásadou zdravého životního stylu je - dělat to tak, aby mě to naplňovalo a bavilo. Abych se nebála si jednou za čas skočit s přítelem do cukrárny, nebo na pizzu. A jelikož ráda peču a mlsám, tak se to naučit zdravě. Nechci být na sebe natolik přísná, abych nemohla vůbec nic a striktně držela jenom bio, nebo jenom paleo, nebo dokonce raw, atd.
Nemám to nijak rozplánované na dny a přestože to bude vypadat, že jím pořád to samé, není to tak. Zkouším různé varianty i třeba těch stejných věcí. Například maso na jiný způsob, nebo s jinou přílohou. Mugcaky s různou náplní a palačinky s různými příchutěmi a jiným zdobením a tak dále, a tak dále.

Snídaně: Chia pudink (mléko, piškoty, chia, kokos, popř. banán), ovesná kaše, zakysanka s ovocem, zdravé palačinky, mugcake, piškotový koktejl (piškoty, mléko, popř, banán), nebo různé zdravé koláče, které zkouším péct.

Svačiny: Zakysanka s ovocem, převážně mugcaky, chia pudink, ovocný salát (výjimečně s balkánským sýrem), cottage sýr s rajčaty, mrkvový salát, koktejly.

Obědy: Většinou jsou to školní obědy, nic speciálního. Ale i z toho se dá vybrat ta zdravější varianta (většinou máme dvě jídla). Abych řekla pravdu, obědy moc nehrotím. Ale ze všeho se snažím udělat "obyčejné" zdravé varianty. Avšak těstoviny jím normálně a "normální" (tzn. ne celozrnné a třeba i s lepkem a tak, prostě klasický špagety). Například opečené maso (na grilu, takže bez oleje) s pořádnou porcí rýže a zeleniny. Ráda dělám krevety se špagetami a čínskými nudlemi, či špagetami s (ne moc zdravou) smetanovou omáčkou, kterou jsem ale také omezila. Těstovinový salát, různá zeleninová jídla, kterých bych se před tím bála. Obědy pro mě nejsou tím nejzdravějším, ale prostě nejím to, o čem se obecně ví, že je to všechno jen NE zdravé. Tzn, smažák, hranolky, řízky, atd..

Večeře: Většinu možností, co mám napsanou u obědů, jím i k večeři, ale třeba v menším množství a s větší porcí zeleniny. Ze sladkých variant výjimečně mugcaky. Snažím se sladké moc k večeři nejíst už.


Jelikož jsem časově dost vytížená tak, když se stihnu naučit, zacvičit si a ještě si dát procházku, jsem nadmíru spokojená. Takže si nemám čas vyvařovat obědy a někdy ani ty večeře. Proto mé obědy nejsou nijak okouzlující a extrémně zdravé, ale myslím si, že ten zdravý základ dodržuju a to je hlavní. O víkendech je to samozřejmě jiná. Rozhodla jsem se, že začnu zkoušet i nějaké více zdravější obědy, když už mám toho času více, tak se těšte na plno trapasů receptů!

Dala jsem vám sem aspoň nějaké ty typy na zdravější jídlo a hlavně to mlsání (to já můžu ze všeho nejvíc!) a snad vás to na ty začátky aspoň trošku inspiruje a nakopne. I já sama totiž, hlavně co se jídla týče, hledám stále různé inspirace. Takže recepty a nové typy přijdou, nebojte se. 
A já mám teď konečně čas se pustit do té mé nové knížky a pak trošku potrápím bříško a ruce!

Vaše vyrovnaná a spokojená
post signature

8 komentářů:

  1. Tiež sa snažím žiť zdravo a naozaj najhoršie je dodržiavať stravu :( nieked ma chytia chute na pizzu, čipsy a podobne :D vtedy zamknúť kuchyňu :D :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takové chutě mívám také, ale naštěstí je překonávám.:D
      Ale pak třeba výjimečně si někam zajít a trošku si to odlehčit je také fajn. ;)

      Vymazat
  2. Super článek! :) Naprosto souhlasím s tím, že je hloupost držet striktně jen paleo/raw,... Poslední dobou jsem sice ,,normální pečení´´ opustila a dávám přednost právě paleo dezertům apod., ale jíst jenom podle pravidel jedné diety mi přijde zbytečné :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to mám taky tak. Když peče, tak poslední dobou jen zdravě, protože mě okupuje spoustu moc lákavých receptů! :D
      Jinak s tebou naprosto souhlasím. Já třeba v paleo nejdřív používala normální mouku, nebo nějaké suroviny nahrazovala jinými a nezabilo mě to. :D :)

      Vymazat
  3. Veľmi pekný článok... ja som pred rokom upravila stravu a tiež som nejedla sladké, no cez skúškové som zas začala... :D

    Daniela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát díky. :)
      No, on ten stres dělá své :D ale je to přece jenom škoda. :)

      Vymazat
  4. Moc hezky napsané :) jenom bych měla maličkou připomínku ohledně oběda a masa bez oleje. Samozřejmě, že nevím, jak přesně si děláš obědy, ale chtělo by to aspoň nějaký ten tuk mít - pro vstřebání vitamínků ze zeleniny :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :)
      Dobře, jsem ráda, za každou radu. Díky. :)

      Vymazat

Každý komentář potěší, děkuji. :)